#Blogs

In gesprek met Monique Groenewoud van Eerd over vitaliteit

03-09-2019
Monique Groenewoud van Eerd; mede eigenaar Jumbo Supermarkten en verantwoordelijk voor events en cultuur.

Wat betekent vitaliteit voor jou?

 

Voor mij betekent vitaliteit de juiste balans vinden tussen geestelijke en lichamelijke gesteldheid, energie krijgen van de dingen die je doet en lekker in je vel zitten. Dit vertaalt zich bijvoorbeeld in gezond eten, bewegen en ontspanning. Beweging geeft mij een persoonlijke ontlading. Onder ontspanning versta ik wel wat anders: even helemaal niets doen. Dat is heel belangrijk. Dat is voor mij echt een uitdaging; rust vinden in de hectiek van het leven met een gezin, een baan en een huishouden. Ik denk dat dat moeilijk is voor veel moeders. Gewoon even alles de boel de boel laten en rust pakken.

“We hebben allemaal een doel nodig, zo werkt dat voor mij, voor mijn zus, eigenlijk voor ons allemaal. Een typisch familiedingetje.”

Op welke wijze werk je aan je eigen vitaliteit?

 

Voor mij is het belangrijkste om een doelstelling te hebben. Als ik een doelstelling heb dan ga ik er ‘all the way’ voor. Dan let ik op mijn eten, kom ik in beweging en ga ik sporten. Zo heb ik een keer met vriendinnen de vierdaagse gewandeld, ben ik naar Parijs gefietst met een clubje en heb ik onlangs samen met 12 vrouwen – waaronder mijn zus – de Kilimanjaro beklommen.

 

Sportief zijn is voor mij een combinatie van gezelligheid en sportiviteit. De voorpret die je krijgt van samen trainen is al zó belangrijk. Ik krijg heel veel energie van het volbrengen van zo’n sportieve uitdaging.

 

Hoe heb je je voorbereid op deze trip?

 

Het beklimmen van de Kilimanjaro is een prestatie van een andere orde. Het is een stuk spannender. Dit komt ten eerste doordat het in Afrika is: de hygiëne is daar heel anders dan dat wij gewend zijn. Ook is er geen internetverbinding. Je hebt dus geen informatie over het weer en je kunt geen contact opnemen met het thuisfront. Er zijn zoveel dingen waar je totaal niet aan gewend bent: je kunt niet naar huis, je slaapt niet in een warm bedje, je moet met het weer mee en je moet met je lichaam mee. Je lichaam moet sterk zijn en daar moet je veel voor doen. Je moet werken aan je conditie maar ook spierkracht ontwikkelen is erg belangrijk. Daarbij moet je niet vergeten op je voeding te letten: tijdens de klim is er niet voortdurend eten voorhanden. Daarom moet je leren om zonder eten te sporten. Dit heb ik gedaan door driemaal per week zonder ontbijt te gaan sporten en pas ’s middags te eten. Daarnaast hebben we nog onze ademhaling getraind – dit is nodig voor de hoogte en de kou.

 

Mijn gezin verklaarde me af en toe voor gek: Het voeren van een strikt dieet, koud douchen. Toen ik een keer in de kou had getraind en door-en-door koud was zei mijn man: “Oh schatje, ga je nu lekker een koude douche nemen?” Toen ik terugkwam van de trip heb ik even alles laten varen, maar inmiddels haal ik de teugels weer wat aan. Tijdens een periode met zo’n grote uitdaging voel je je namelijk ook echt mentaal fit. Dat is heel erg prettig.

 

De top bereikt?

 

Het bereiken van de top was echt héél erg bijzonder. We werden om half elf ’s avonds gewekt en moesten om 00.00 uur klaarstaan om te gaan. In het holst van de nacht zijn we in het donker naar boven gelopen. Het was koud en we moesten op sommige stukken 45 graden klimmen. Om half 8 hadden we het hoogste punt bereikt.

 

Je moet continu blijven lopen, vooral niet gaan zitten of liggen. Op een gegeven moment had ik het erg zwaar. Ik ben toen achter de eerste gids gaan wandelen en dat hielp. Ik liep in zijn cadans (yogalopen) in één rechte streep naar boven. Niet nadenken, gewoon gaan. Ik was als eerste boven. Het is heel raar om te merken, maar het beest en het egoïsme komt in je naar boven. Je moet echt helemaal in jezelf keren. Ik heb uren aaneensluitend tegen mezelf gezegd: “Deze stap komt nooit meer terug, deze stap komt nooit meer terug.”

“De top behalen is een cadeautje, maar de weg ernaar toe is een zware reis. Je bent continu in conflict met je lichaam. Ik ben verbaasd over wat je lichaam eigenlijk allemaal aan kan.”

Ik kan me voorstellen dat wanneer een thema als ‘vitaliteit’ zo belangrijk is voor jou persoonlijk, je dit ook graag terug zou willen zien bij de medewerkers in jullie bedrijf. Wat is de visie van JUMBO op vitaliteit?

 

We hebben veel passie voor onze klanten. We zijn een klantgericht bedrijf en hierin zetten we wel echt een stapje meer dan andere bedrijven. Daarvoor heb je mensen nodig die lekker in hun vel zitten, die betrokken en bevlogen zijn. Die daar echt mee bezig kunnen zijn omdat ze vitaal zijn. We willen een écht vitale organisatie zijn. Een organisatie waarin medewerkers de kracht hebben om de klant op nummer 1 te zetten.

 

Op welke wijze geeft Jumbo dit thema vorm?

 

Purpose heeft een vitaliteitsprogramma ontwikkeld samen met Jumbo. Dit programma is geschreven door Purpose maar de input is gegenereerd door onze mensen. Purpose is niet  een bureau dat zegt wat me moeten doen. Dat is belangrijk. De behoefte van de medewerkers is gescreend binnen al onze doelgroepen (hoofdkantoor, supply chain en winkels). Iedereen heeft een ander pakket aan wensen. Ieder zijn eigen programma want ieder mens is anders.

 

Wat merken klanten van deze strategische koers?

 

Klanten zien het terug in onze eigen medewerkers. Ze zijn vitaal, zien er gezond en fris uit. Een vitaal mens kijkt anders uit zijn ogen en is proactief. Hier willen we het verschil mee maken. Daarnaast zijn we betrokken bij veel verschillende sporten en sponsoren we veel sportteams. Dit zien klanten ook terug. Vanuit Jumbo organiseren we hardloopwedstrijden, fietswedstrijden en andere sportevenementen voor onze medewerkers.

 

Waarom zien we de opkomst van vitaliteitsdenken bij bedrijven, volgens jou?

 

Vroeger was het thema ‘vitaliteit’ erg beperkt in het bedrijfsleven: het beperkte zich tot de werkvloer. Op welke manier moet je zware spullen tillen zonder je rug te belasten en hoe zit je op de juiste manier op je bureaustoel? Tegenwoordig is het meer een ‘way of living’. Het is werk en privé overstijgend. Daarin hebben bedrijven echt wel stappen gemaakt. Gezond eten doe je niet meer alleen thuis, dat wil je ook op je werk. Werkgeluk zit overal.

 

Speelt de pensioenleeftijd nog een rol in het vitaliteitsdenken?

 

Mijn vader is 81 en hij werkt nog steeds. Net zoals mijn schoonvader. Zolang je mentaal en vitaal bezig blijft kun je heel oud worden. Ik denk dat het zelfs een voorwaarde is om oud te worden. Op mijn 68e stoppen met werken? Ik moet er niet aan denken. Toevallig ga ik volgende week met een aantal Jumbo-gepensioneerden op pad. Deze mensen kunnen echt nog wel zinnig werk doen, denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk.

 

We merken dat veel bedrijven vooral praktische initiatieven nemen om medewerkers bewust te maken van hun gezondheid. Jullie aanpak is daarentegen anders. Jullie zetten echt in op empowerment van medewerkers. Wat is hierin jullie drijfveer?

 

Deze gekozen route van Jumbo is doordacht: wij vinden echt dat het vanuit de mensen zelf moet komen. Wij moeten enkel mogelijkheden faciliteren, maar ook inzetten op gedragsverandering. Waarden, weerstanden, motivatie en overtuigingen spelen een belangrijke rol in het vertonen van gezond gedrag.

 

Hoe ziet een ideaal, vitaal JUMBO eruit?

 

Blije klanten en betrokken en bevlogen medewerkers. Medewerkers die lekker in hun vel zitten en plezier hebben in hun leven. Vitaliteitsdenken kan daarbij helpen.

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met Purpose.

Contact

Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen. Ongeacht waar je wieg heeft gestaan. Ook al wonen we in een welvarend land, we zien maatschappelijke uitdagingen. Daar willen we oplossingen voor bieden.

Anders denken.
Anders doen.