Foto

Follow the news

In onze regelmatige nieuwsbrief leggen we het vergrootglas op de ervaringen van collega’s. Met kansen, valkuilen, leerzame lessen en inspirerende inzichten.


Abonneren

10 jaar Purpose: een expeditie op zich!

Dit jaar vieren we 10 jaar Purpose. Oprichter Dick-Jan Abbringh blikt terug, staat stil en kijkt vooruit op zijn avontuur naar het maken van positieve impact.

 

1) Om welke reden ben je Purpose ooit begonnen?

 

“Tijdens het begin van de kredietcrisis kwam ik in gesprek met Jan van der Hulst, toenmalig directeur van de Kredietbank Den Haag. Destijds kwamen er steeds meer mensen in Den Haag op straat te staan die hun hypotheek niet meer konden betalen. Met Jan en zijn collega’s is het Haagse Vangnet ontwikkeld. Door dit traject kwam ik bij de mensen thuis. Ik was geraakt door hun dankbaarheid en de emotionele verhalen die ik hoorde van deze gezinnen. Hier zag ik voor het eerst de persoonlijke bijdrage die ik kon leveren via nieuwe concepten en ideeën. Toen heb ik besloten om hier mijn bedrijf van te maken. Ik wilde het Vangnet in heel Nederland uitrollen…”

 

2) Je hebt in deze 10 jaar een hele reis afgelegd, met pieken en dalen. Kun je ons eens meenemen in dit avontuur?

 

“Met oud-collega Thijs Bodmer had ik in onze tijd bij IG&H Management Consultants verschillende malen bedacht om voor onszelf te beginnen. En in januari 2011 was het ineens zover. We waagden de sprong! We hadden nog geen kantoor, geen naam en geen heldere strategie. Het moest in elk geval een organisatie worden met een positieve bijdrage aan de maatschappij. We brainstormden over de naam en schreven zoveel mogelijk namen op een briefje. Thijs had ‘Purpose’ opgeschreven, wat mij wel aansprak. Tot onze verrassing bestond deze naam nog niet als bedrijf, dus Purpose was geboren!

 

De eerst klant was DAK, een intermediairscollectief. De doorbraak kwam in 2011 toen we een subsidie kregen van SZW om samen met banken en schuldhulpverlening een visie te maken: hoe kunnen mensen tijdens de crisis in hun huis  blijven wonen? Dit was de kans om het Haagse Vangnet over heel Nederland uit te rollen. Het project heette Schakel. We hebben twee werelden verenigd: banken en schuldhulpverlening. Dit is uitgemond in een convenant. Het vervolg van Schakel konden we helaas niet uitvoeren. We mochten wel de ‘try out’ doen voor een benchmark die we hadden ontwikkeld voor de Bijzonder Beheerafdeling van ABN AMRO. Deze benchmark is 7 jaar lang de ruggengraat geweest van Purpose. De eerste consultant was Nikos Christodoulidis, die we ook wel Nikos de Griekos noemden. De eerste kantoorruimte was op het Hooghiemstraplein in Utrecht, en de eerste heidag was met z’n drieën in de duinen in het huisje van mijn vader. De eerste studiereis met klanten was naar Hypotheekbedrijf HML in de UK. En in het tweede jaar was er het eerste kerstdiner. 

 

Nu, 10 jaar later, zijn we met 15 consultants, 6 associates en een Raad van Advies met 3 leden en zitten we in HNK in Utrecht. Purpose is een dynamisch bedrijf geworden dat een positieve bijdrage probeert te leveren voor mensen in een kwetsbare positie. Hierdoor doen we onze naam steeds meer eer aan. En we staan voor een mooie toekomst, die we vormgeven in een roerige en snel veranderende omgeving. Op naar de toekomst!”

 

3) Wie is jouw inspiratiebron geweest?

 

“Op verschillende momenten in mijn leven heb ik mensen gehad die mij hebben geïnspireerd om anders naar mijzelf en naar de wereld te kijken. Dit begon bij mijn sportleraar en één van de beste volleyballers in onze regio. Hij gaf me het gevoel dat ik meer kon dan ik dacht, herkende mijn talent.
Tijdens mijn eerste baan bij BSO (Nu Origin), was het Eckart Wintzen, een charismatische, onconventionele en innovatieve leider van BSO. Hij liet mij zien hoe je verandering kunt brengen door op jouw eigen manier naar de wereld te kijken. En door onder andere Jan van der Hulst startte ik Purpose. In alle gevallen zijn het mensen die een tijdje met mij zijn meegereisd. En later weer hun eigen weg zijn gegaan. Uiteindelijk moet ik de reis zelf maken, met de reisgenoten van dat moment.” 

 

4) Wat is één van de hoogtepunten in 10 jaar Purpose?

 

“Voor mij is het binnenhalen van de subsidie voor het Vaste Lasten Pakket één van de hoogtepunten. Het heeft voor een doorbraak gezorgd voor Purpose, want we zijn hiermee een insider geworden in de wereld voor armoedebestrijding.”

 

 Welk moment is jou het meest bijgebleven?

 

“Het vertrek van medeoprichter Thijs is voor mij het dieptepunt van Purpose. Je bent met elkaar een samenwerking gestart en zijn vertrek voelde toendertijd als een teleurstelling. We besloten onze eigen weg te gaan. Ik nam Purpose over en ben met het team aan de slag gegaan om er een totaal ander bedrijf van te maken. Een nieuwe start op een nieuwe plek: het HNK op de Arthur van Schendelstraat 650 in Utrecht."

 

5) Hoe gaat Purpose met tegenslag om? Wat kenmerkt Purpose dan volgens jou?

 

“We lopen als Purpose al vanaf het begin ‘langs het randje’. Daar bedoel ik mee dat we de neiging hebben om soms (te)veel risico te nemen. Na een half jaar hadden we op een gegeven moment nog EUR 3.000 op de rekening staan. Deze situatie heeft zich nog een paar keer voorgedaan. Toch heb ik altijd het vertrouwen gehouden dat het goed komt. En dat blijkt ook. De druk en spanning die het ondernemerschap geeft, zorgt er ook voor dat we ingrijpen op het moment dat het verkeerd dreigt te gaan.  Toen bijvoorbeeld de lockdown kwam in maart 2020 hebben we in samenwerking met adviseur Robert van der Tol direct maatregelen genomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat we een mooi perspectief hebben op 2021. Dat laat onze veerkracht en aanpassingsvermogen zien.”

 

6) Waar ben je het meest trots op?

 

“Het Purpose team! Cultuur ontstaat in mijn optiek door gezamenlijke ervaringen, in goede en minder goede tijden. En onze cultuur is een mooie mix van warmte, dynamiek, transparantie en vermogen om samen te werken. Een cultuur kun je niet ontwerpen. Die ontstaat, rijpt en moet je onderhouden. En ondanks deze cultuur (of juist wel dankzij) kunnen we een hoog kwaliteitsniveau bereiken. Ik denk dat het team het best bewaarde geheim is van Purpose. Niet na te maken, maar ook moeilijk uit te leggen.”

 

7) Wat hoop je de aankomende 10 jaar te bereiken?

 

“We gaan als Purpose werken aan het bereiken van meer impact. We gaan dat doen door ons te ontwikkelen als een ‘kraamkamer’ voor nieuwe sociale initiatieven die we gaan verzelfstandigen, social venturing. Sociale innovaties en technologie gaan hand in hand. Ik verwacht dat we hetzelfde gaan doen met communities en effectmonitoring van sociale innovaties; nieuwe business lines die versnelling krijgen door dit COVID-tijdperk. Door de nieuwe strategie van social venturing ontwikkelt Purpose zich als een hefboom voor sociale impact. Daarnaast gaan we intensiever in allianties werken, met onze associates en samenwerkende organisaties. Ons Purpose Network. Het idee is dat we meer een beweging gaan vormen van samenwerkende professionals. Daarbij zijn de drijfveren het uitgangspunt voor samenwerking en niet geld en/of winst.”


Tips tbv nieuwsbericht 111919239568

8) Welke lessen uit de afgelopen 10 jaar neem je mee voor de aankomende jaren? 

 

“Ik heb geleerd dat creativiteit, vertrouwen en doorzettingsvermogen belangrijk zijn. Dat oplossingen zich aandienen. Je moet ze alleen herkennen en beetpakken. Wat neem ik mee voor de komende jaren? Het vertrouwen in elkaar en in een goede uitkomst, welke situatie zich ook aandient.”

 

9) Kan je 3 tips geven voor purposevol werken en leven?

 

Tip 1: Durf jouw intuïtie te volgen. Je zult tegenstanders ontmoeten. Mensen die zeggen dat het niet kan, of dat jij het niet kunt. 


“De eerste keer dat ik zei dat ik een boek ging schrijven, werd ik uitgelachen. Daar had ik de kennis toch niet voor? Door de inspiratie, door vol te houden en door steun om mij heen, schreef ik een bestseller waar meer dan 10.000 exemplaren van zijn verkocht. Dus het kan!”

 

Tip 2: Het gaat niet alleen om waarom, wat of hoe je iets doet. Het gaat vooral om met wie je het doet. 

“De kracht van teams is mystiek. Het laat mensen boven zichzelf uitstijgen. Het teamwork van Purpose in 10 jaar laat mij dat ook keer op keer weer zien.”

 

Tip 3: Doe het nu, met en voor de ander. 

“Het is ongelofelijk hoe snel de eerste tien jaar van Purpose zijn voorbijgevlogen. Daarom is het goed om nu direct zaken aan te pakken. Meters te maken. Er wordt meer gepraat over verbinding dan dat we echt verbinding maken. Dus, doe het nu! En doe het voor en met anderen samen.” 

Een persoonlijke herinnering: “Toen ik 11 jaar was lag mijn moeder in een scheiding en er was geen geld om Sinterklaascadeautjes te kopen. Op een avond ging de bel en stond er een doos vol cadeaus voor de deur. Tot op de dag van vandaag weet ik niet waar dat vandaan kwam. Het heeft mij wel vertrouwen gegeven in de maatschappelijke betrokkenheid van Nederlanders. Verbinding vindt vooral plaats op lokaal niveau. En iedereen kan een bijdrage leveren aan een samenleving die leefbaar is voor iedereen.”

 

10) Kun je iets zeggen over de wijze waarop je deze mijlpaal viert?

 

De eerste opdracht voor DAK deden we in de vorm van een expeditie. Voor de gelegenheid hadden we onze bergschoenen meegenomen en definieerden we de strategie als een reis. We wisten toen niet dat de ontwikkeling van Purpose ook een expeditie zou worden, in al haar facetten.

Daarom is het geen toeval dat we dit jubileumjaar met elkaar 'op expeditie' gaan. Naar de ziel (Purpose) van jezelf, jouw organisatie en de maatschappij als totaal. Ik kijk ernaar uit om samen te werken om deze beweging in Nederland kracht bij te zetten!” 


#ExpeditiePurpose


Tussen de deuren lachend 111919243954

"Gefeliciteerd met deze prachtige mijlpaal!
Ik gun Purpose nog vele lustra meer! Het maakt mij nog steeds trots om alle purpose initiatieven te zien, waar ik destijds over droomde, maar die inmiddels realiteit zijn geworden!"
Thijs Bodmer - voormalig compagnon-
terug naar nieuwsoverzicht
Foto

Follow the news

In onze regelmatige nieuwsbrief leggen we het vergrootglas op de ervaringen van collega’s. Met kansen, valkuilen, leerzame lessen en inspirerende inzichten.


Abonneren