Foto

Follow the news

In onze regelmatige nieuwsbrief leggen we het vergrootglas op de ervaringen van collega’s. Met kansen, valkuilen, leerzame lessen en inspirerende inzichten.


Schrijf je in

Innovatief onderzoek naar financiële hulpverlening

amy hirschi K0c8ko3e6AA unsplash 111893129135
De meetbare en merkbare waarde van financiële hulpverlening

In 2022 bestaat de NVVK (de branchevereniging voor financiële hulpverlening) 90 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft de NVVK ons opdracht gegeven voor een uitgebreid onderzoek naar de maatschappelijke waarde van financiële hulpverlening. Dit onderzoek is belangrijk omdat financiële hulp nog steeds te vaak wordt behandeld als een kostenpost in plaats van een duurzame investering in de toekomst van mensen. 

 

Nieuwe onderzoeksmethode

Maatschappelijk adviesbureau Purpose en de Hogeschool van Amsterdam voeren deze opdracht in samenwerking met mediahuis Living Image uit.

 

We kiezen voor een nieuwe manier van onderzoek waarbij we de ‘meetbare’ en ‘merkbare’ effecten van financiële hulpverlening in beeld brengen.

 

Zo krijgen we een compleet en eerlijk beeld van de impact en waarde van deze hulp in Nederland. Het onderzoek bestaat uit twee delen:

  • Meetbaar: van in totaal 1200 mensen verdeeld in 3 fasen van financiële hulpverlening bepalen we de verbeteringen op meerdere leefgebieden. Vervolgens berekenen we op basis van de gemeten verandering de maatschappelijke waarde van deze hulp. Het eindproduct is een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA).
  • Merkbaar: we geven mensen met financiële zorgen en hun hulpverleners een stem. We doen dit met een onderzoeksmethode die nog niet eerder is toegepast bij onderzoek naar dit onderwerp: participatory video. Mensen met financiële zorgen en hun hulpverleners worden zelf de onderzoeker en gaan op zoek naar de waarde van financiële hulp voor henzelf en hun collega’s. Wij geven ze hiervoor de middelen en training. Zij vertellen uiteindelijk hun eigen verhaal in de vorm van een gefilmd dagboek. Samen bespreken ze de belangrijkste uitkomsten. In interviews met schuldeisers en andere belanghebbenden reflecteren we ook op hun standpunt. Het eindproduct bestaat uit filmportretten van cliënten en hulpverleners en een korte documentaire.

 

Online informatiesessie voor alle geïnteresseerden

Wil je meer leren over dit innovatieve onderzoek? Dat kan! Op 23 november om 13:00 organiseren we samen met de NVVK en mediahuis Living Image een informatiesessie. Je bent van harte welkom om samen met ons en anderen door te praten over het project. We bespreken dan waarom we kiezen voor deze onderzoeksmethoden en wat de maatschappelijke impact van dit onderzoek gaat zijn.  


Meld je aan voor de online informatiesessie.

Wil je nu alvast meer weten? Download het projectplan om meer te lezen over de aanleiding en aanpak van het onderzoek.

 

Deelnemers aan het onderzoek

We zoeken mensen die mee willen doen met deze baanbrekende onderzoeksmethode. Vooraf krijg je een training om dit goed te doen, en je wordt gedurende het onderzoek begeleid door een professioneel mediahuis. 

 

Ben jij financieel hulpverlener en wil jij nu eens zelf aan het roer staan en vertellen waarom hulpverlening zo belangrijk is?

 

Mail dan naar f.van.jeveren@purpose.nl om je aan te melden. 

 


terug naar nieuwsoverzicht
Foto

Follow the news

In onze regelmatige nieuwsbrief leggen we het vergrootglas op de ervaringen van collega’s. Met kansen, valkuilen, leerzame lessen en inspirerende inzichten.


Schrijf je in