#Onderzoek

Wat vinden inwoners van de schulddienstverlening in gemeente ‘s-Hertogenbosch?​

In het kort

In 2025 stelt de gemeente ’s-Hertogenbosch een nieuw beleidskader voor schulddienstverlening vast. De gemeente maakt daarvoor al gebruik van input uit bestaande monitoren en klanttevredenheidsonderzoeken. Als aanvulling daarop mocht Purpose onderzoek doen naar de ervaringen van schulddienstverlening van inwoners met schulden.

Inwonersperspectief op verbeterkansen van schulddienstverlening ‘s-Hertogenbosch

Download rapport

Projectinformatie

Opdrachtgever

Gemeente ‘s-Hertogenbosch​

Looptijd

November 2024 – April 2025​

Rol Purpose

Onderzoeker, adviseur

Purposeteam

Doekes en Nikie

Hoe helpt schuldhulp inwoners écht?

Gemeente ’s-Hertogenbosch heeft de wens om hun schulddienstverlening nóg beter af te stemmen op de behoeften van inwoners. Het doel van dit onderzoek is daarom om te ontdekken wat inwoners ervaren in de verschillende fasen van het schuldhulptraject en hoe de gemeente henzelf en inwoners die na hen nog gaan volgen, nog effectiever kan ondersteunen. Purpose helpt hierbij door in gesprek te gaan met inwoners en maatschappelijke partners, over hun ervaringen met de schulddienstverlening. Op basis van deze ervaringen stelt Purpose aanbevelingen op om de dienstverlening nog beter aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep.

De impact van dit project...

De resultaten van dit onderzoek dienen als input voor het opstellen van het nieuwe beleidskader voor de schulddienstverlening in Gemeente ‘s-Hertogenbosch. De ervaringen van inwoners krijgen daarmee een nog grotere plek in het nieuwe beleid.

 

Innovatieve interviewtechnieken voor diepgang

In dit onderzoek is gebruikgemaakt van meerdere interviewtechnieken om de ervaringen van inwoners met schulddienstverlening gedetailleerd in kaart te brengen. Diepte-interviews gaven ruimte voor persoonlijke verhalen en inzichten. Daarnaast werden persona’s ingezet, waarbij fictieve casussen werden besproken om inwoners aan te moedigen te reflecteren op mogelijke verbeterpunten. Tot slot werd een foto-opdracht gebruikt, waarbij inwoners beelden kozen die hun gevoelens over het traject symboliseerden. Deze creatieve technieken zorgden voor een rijke, diverse en genuanceerde verzameling van ervaringen en meningen.

Schuldhulp in ‘s-Hertogenbosch wordt sterk gewaardeerd

Uit het onderzoek blijkt dat inwoners overwegend zeer tevreden zijn met de schulddienstverlening van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Ze waarderen vooral de persoonlijke en mensgerichte benadering van de consulenten, die hen veel vertrouwen geven tijdens het proces. Inwoners voelen zich ondersteund, met name in de fasen van intake en stabilisatie, en ervaren een grotere financiële zelfredzaamheid. Toch zijn er ook kansen voor verbetering.

“Door het onafhankelijke onderzoek van Purpose hebben we als gemeente waardevolle verbeterrichtingen in handen gekregen, waar ook partners zich achter scharen. Hier kunnen we de komende jaren op voortbouwen. ”

Laura de Haan, Beleidsadviseur gemeente ‘s-Hertogenbosch

“Ik voel mij trots, dat het mij zelf is gelukt. Met hulp van de gemeente, dat wel. Maar mijn consulent zei ook dat ik het echt zelf gedaan heb. Ze hebben mij een stukje zelfvertrouwen teruggegeven. Nu mag ik mijn mooie veren weer laten zien. ”

Inwoner in schuldhulpverlening

Aanbevelingen en vervolgstappen

Het onderzoek laat zien dat de schulddienstverlening in ’s-Hertogenbosch goed werkt voor veel inwoners, die de persoonlijke benadering en de ondersteuning van consulenten enorm waarderen. Toch zijn er ook vier richtingen voor verbeterpunten:

  • het verlagen van drempels voor hulp,
  • het verkorten van de doorlooptijd en het verminderen van uitval,
  • het vergroten van de kans op duurzame uitstroom, en
  • het continu blijven verbeteren met een aangescherpte visie en doorlopende monitoring

De gemeente heeft de inzichten meegenomen bij de totstandkoming van het nieuwe beleidskader. Hiermee is de dienstverlening nog beter afgestemd op de behoeften van inwoners, zodat de hulp echt duurzaam en effectiever wordt.

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met Bilal Najja.

Contact

Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen. Ongeacht waar je wieg heeft gestaan. Ook al wonen we in een welvarend land, we zien maatschappelijke uitdagingen. Daar willen we oplossingen voor bieden.

Anders denken.
Anders doen.