Sander's top 5 (+1) over Purpose
Sander Spinder, Thijs Bodmer
Purpose is hot. Steeds meer organisaties proberen hun Purpose te (her)ontdekken en te gebruiken in hun communicatie naar potentiele nieuwe klanten en medewerkers. Is dit terecht? Is Purpose dé manier om je als organisatie in 2020 te onderscheiden en om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij? Of is Purpose simpelweg het marketing-trucje van deze tijd om een mooie omzet te genereren? In deze top 5 (+1) bespreek ik mijn favoriete creaties op het gebied van Purpose. Laat je inspireren en oordeel zelf!
- Boek
Simon Sinek – Start With Why
In een artikel over Purpose kan Simon Sinek voor mij niet ontbreken. Zijn boek ‘Start With Why’ is al een aantal jaar oud (2011), maar nog steeds erg actueel en inspirerend. In dit boek legt Sinek uit waarom sommige organisaties enorm succesvol zijn en hij relateert dit aan de golden circle (why, how, what). Volgens hem weten alle organisaties wat ze doen, weten sommige organisaties ook hoe ze dit doen, maar zijn er maar heel weinig organisaties die weten waarom ze doen wat ze doen. En juist op deze ‘why’ kan je als organisatie het verschil maken, kan je inspelen op gevoel en emotie, en de klant in het hart raken.
Het boek is vrij theoretisch, maar geeft wel een duidelijk inzicht in het framework en het daagt je uit om hier als organisatie zelf mee aan de slag te gaan. Voor de luie lezers, verwijs ik naar 1 van zijn TedTalks waarin hij het verhaal ook goed uitlegt:
Neem voor meer informatie contact op met Purpose.
Contact