#Blogs

Sander's top 5 (+1) over Purpose

29-01-2020

Sander Spinder, Thijs Bodmer

Purpose is hot. Steeds meer organisaties proberen hun Purpose te (her)ontdekken en te gebruiken in hun communicatie naar potentiele nieuwe klanten en medewerkers. Is dit terecht? Is Purpose dé manier om je als organisatie in 2020 te onderscheiden en om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij? Of is Purpose simpelweg het marketing-trucje van deze tijd om een mooie omzet te genereren? In deze top 5 (+1) bespreek ik mijn favoriete creaties op het gebied van Purpose. Laat je inspireren en oordeel zelf!

  1. Boek

Simon Sinek – Start With Why

In een artikel over Purpose kan Simon Sinek voor mij niet ontbreken. Zijn boek ‘Start With Why’ is al een aantal jaar oud (2011), maar nog steeds erg actueel en inspirerend. In dit boek legt Sinek uit waarom sommige organisaties enorm succesvol zijn en hij relateert dit aan de golden circle (why, how, what). Volgens hem weten alle organisaties wat ze doen, weten sommige organisaties ook hoe ze dit doen, maar zijn er maar heel weinig organisaties die weten waarom ze doen wat ze doen. En juist op deze ‘why’ kan je als organisatie het verschil maken, kan je inspelen op gevoel en emotie, en de klant in het hart raken.

Het boek is vrij theoretisch, maar geeft wel een duidelijk inzicht in het framework en het daagt je uit om hier als organisatie zelf mee aan de slag te gaan. Voor de luie lezers, verwijs ik naar 1 van zijn TedTalks waarin hij het verhaal ook goed uitlegt:

  1. Serie

Purpose People

Een serie waarin iedere week het podium wordt gegeven aan een betekenisvolle ondernemer. In korte interviews (< 5 min) doen ze hun verhaal, over wat hen drijft, en hoe hun onderneming misstanden in de maatschappij probeert aan te pakken. Ze laten zien dat dit niet altijd makkelijk is, en vaak leidt tot moeilijke afwegingen tussen impact maken en geld verdienen. Een mooie serie vol inspirerende ondernemers die laten zien dat het vaak anders en beter kan.

Persoonlijke favorieten zijn het inspirerende verhaal van Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, die als doel had om de bio-industrie overbodig te maken, en hard op weg is om zijn ambitie waar te maken en het verhaal van Christina Moreno die met She Matters helpt om gevluchte vrouwen aan een baan te helpen. Kijk meer van deze inspirerende verhalen hier.

  1. Documentaire

Tony – Van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar

Een documentaire over één van de meest bekende Purpose merken van deze tijd: Tony’s Chocolonely. De documentaire vertelt hoe journalisten van De Keuringsdienst van Waarde erachter kwamen wat er allemaal mis is in de chocolade-industrie, en dat aan bijna elk stukje chocolade de smaak van kindslavernij kleeft. Ze proberen dit aan de kaak te stellen, door een rechtszaak aan te spannen tegen zichzelf. Aangezien ze chocolade eten waarvan ze weten dat dit gemaakt is met behulp van kindslavernij, dragen ze bij aan deze kindslavernij en zijn ze zelf aansprakelijk, is de redenatie. Een lang en ingewikkeld proces volgt, waarvan je de uitkomst in de documentaire zelf terug kunt zien.

Aangezien er buiten wat media-aandacht om verder weinig verandert, proberen ze het heft in eigen hand te nemen. Ze besluiten om zelf 100% slaaf-vrije chocolade te gaan produceren. En dat is moeilijker dan gedacht. Het blijkt namelijk nog niet zo makkelijk om je gekochte chocolade terug te traceren naar de cacaoplantages van veelal Ivoorkust. Ze belanden in een chaotische wereld vol corruptie en onduidelijkheden. Een mooie documentaire met het echte verhaal over sociaal ondernemen, over ‘t veranderen van een industrie en het oplossen van ’n wereldprobleem, hoe moeilijk dat is en dat dat tijd kost.

  1. Podcast

Beeldbepalers – Een organisatie met een maatschappelijk doel: zinvol of een truc?

In deze BNR Podcast wordt ‘purpose’ onder de loep genomen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat veel Nederlanders sceptisch zijn tegenover ‘purpose’. Is ‘purpose’ de heilige graal naar succes of is het gebakken lucht? En is het hebben van een duidelijke purpose voor elke organisatie van belang? Twee experts uit de reclamewereld bediscussiëren de zin en onzin van purpose.

  1. Onderzoeksrapport

Nationaal onderzoek: Purpose in Organisaties

Uit onderzoek van Orenda en Next2Company blijkt dat 42% van de Nederlandse werknemers aangeeft behoefte te hebben aan meer purpose binnen hun organisatie. Daarnaast geeft slechts 28% aan dat ze hun eigen baan betekenisvol vinden en dat ze zich verbonden voelen met de purpose van de organisatie. Het onderzoek laat grote verschillen zien tussen (hoger) management en andere medewerkers. (Hoger) management voelt zich meer betrokken en ervaart meer purpose in hun organisatie. Het lijkt er dus op dat er werk aan de winkel is voor veel organisaties. Zeker aangezien we ook uit eigen ervaring merken dat betekenisvol werk steeds belangrijker wordt voor Millennials en Centennials (lees ook deze blog van DIck-Jan). Het onderzoek geeft een aantal tips waar je als organisatie direct mee aan de slag kunt.

Lees het hele rapport inclusief handige tips hier.

5+1. Album

Justin Bieber – Purpose

Is het na al deze inzichten en inspirerende verhalen al tijd voor iets luchtigers en een stukje bezinning? Dan ben je ook hier aan het juiste adres voor nog een laatste extra shot Purpose 😉

Luister hier het album van Justin Bieber.

Meer weten?

Neem voor meer informatie contact op met Purpose.

Contact

Wij geloven in gelijke kansen voor iedereen. Ongeacht waar je wieg heeft gestaan. Ook al wonen we in een welvarend land, we zien maatschappelijke uitdagingen. Daar willen we oplossingen voor bieden.

Anders denken.
Anders doen.