Meetbaar en merkbaar onderzoek op het NVVK Voorjaarscongres

Meten en monitoren
amy hirschi K0c8ko3e6AA unsplash min 111879922890
De meetbare en merkbare waarde van financiële hulpverlening

12 april 2022

 

Vanochtend is het ‘meetbaar en merkbaar’ onderzoek door hulpvragers en hulpverleners aangeboden aan koningin Maxima op het NVVK voorjaarscongres. Een mooi gebaar, omdat dit de mensen zijn waar het onderzoek om draait!


De vraag van het onderzoek was wat de merkbare en meetbare waarde is van financiële hulpverlening. Het onderzoek bestaat dus uit 2 delen:

 

Meetbaar – In dit onderdeel van het onderzoek hebben we 3 groepen hulpvragers onderzocht in verschillende fases van financiële hulpverlening. Het ging daarbij om in totaal zo’n 800 dossiers, waarbij we hebben gekeken naar de vorderingen die mensen hebben gemaakt over meerdere leefgebieden. Op basis daarvan hebben we een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA) gemaakt voor financiële hulpverlening als totaal. Uit het onderzoek blijkt dat hulpvragers gedurende het onderzoek op vrijwel alle leefgebieden verbeteringen laten zien. Dit levert de maatschappij tot wel 2 euro op!


 

Merkbaar – Voor dit onderdeel hebben hulpverleners en hun cliënten hun eigen documentaire gemaakt. De methode heet ‘participative video’, wat vaak door NGO’s wordt toegepast in Derde Wereldlanden. We hebben deze werkwijze nu ook in financiële hulpverlening toegepast. De documentaire is geproduceerd door Living Image en begeleid door EyeOpenWorks. Het resultaat is een documentaire die 15 september zal worden gelanceerd tijdens het NVVK jubileumcongres. Tipje van de sluier: de film laat zien dat de hulpverlener aan tafel van onschatbare waarde is voor de hulpvrager. Iets wat nu in volle omvang duidelijk wordt!


Klik op de link om de trailer te zien!

We hebben intensief samengewerkt met verschillende partijen om dit onderzoek mogelijk te maken. We zijn blij met de meer dan goede samenwerking met onze partners in dit onderzoek. Het is lastig om onze waardering voor deze samenwerking onder woorden te brengen! Het gaat om de volgende partijen:

 

  • De NVVK is onze opdrachtgever voor het onderzoek
  • Nationale Nederlanden heeft het project financieel mogelijk gemaakt
  • Roeland van Geuns van de Hogeschool van Amsterdam heeft het meetbaar onderzoek methodisch begeleid
  • Living Image heeft de productie en begeleiding verzorgd van de documentaire in samenwerking met EyeOpenWorks
  • En zeer belangrijk: de hulpvragers, hulpverleners en schuldeisers die samen de documentaire hebben gemaakt

terug naar praktijkcase overzicht | volgende case